lørdag den 19. august 2017

Digitale fodspor bliver dit CV

De fleste virksomheder tjekker kandidaterne i løbet af ansættelsesprocessen. De søger på google og sociale medier – og de beslutter sig ud fra, det de finder. Det du viser, er det vi ser. Det vi ser, er det vi tror. Om dig.
I gamle dage pyntede man på CV’et
At skrive ansøgninger er et fag, som de færreste har kompetencerne til, forudsætninger for og lysten til. Det berømmede slogan ”gør det, du er bedst til” gælder åbenbart ikke, mens man søger job, men først når man har fået jobbet….
Nu er der kommet nye muligheder
For indtil for få år siden var den mest effektive måde at møde kommende medarbejdere på gennem (mellem)medier og jobopslag. Internettet gav jobsøgere transparens i forhold til at få overblik over jobmarkedet, hurtigt. En kæmpe gevinst i forhold til aviserne. CV-databaserne gjorde det muligt at lægge sine kompetencer ud til søgning.
Men nu har vilkårene ændret sig for både jobsøgere (som jeg i samme moment foretrækker at kalde for kompetence-sælgere eller brainpower) og for de rekrutterende virksomheder. Jobannoncer er ikke længere en forudsætning for at komme i dialog med de rigtige kandidater.
Med sociale medier kan man forberede og forme fremtiden
Med de sociale medier kan begge parter publicere direkte og digitalt. Hele rekrutteringsprocessen med annoncering af en jobannonce overfor en tilfældig målgruppe, virker nu nærmest gammeldags.
Så hvordan skal man forholde sig som jobsøger, kommende medarbejder eller potentielt emne til at blive webhunted? Hvordan kan man som enkeltperson sikre, at det er de professionelle data, der bliver fundet af potentielle arbejdsgivere – og at man bliver vurderet på en fair baggrund?
  • —Alle efterlader data
  • —Crawling og search kan indsamle information om dig – også uden du bemærker det
  • —API’er forbinder sociale medier og flytter data fra et medie til et andet – med din tilladelse (men nogen gange uden du bemærker det)
  • Data om din adfærd og indhold fra dine updates cirkulerer rundt i et økosystem
  • Nogle indsamler systematisk denne viden – enten for at bruge det til egne formål – andre for at dele med andre – oftest med et kommercielt sigte.
  • Social search er en ny disciplin rekruttører benytter til at screene ansøgere
  • —Virksomheder tager beslutninger baseret på dét, de ser
  • —Aktivitet på sociale medier vurderes primært positivt – virksomheder søger en bekræftelse på, at det er sandt, dét du skriver
  • —Vis hvordan du kan være en ressource; demonstrér dine kompetencer
  • —Billede, bio og fokus
  • —Så før du kan høste
  • —Udbyg dit netværk med omhu; du skal ikke sælge varer til mange, du skal blive klogere sammen med de rigtige
  • —Likes er en opmuntring
  • Retweets er en anerkendelse
  • —Kommentarer viser dit engagement

Ingen kommentarer:

Send en kommentar